Makyung dan Kompang merupakan dua lagi jenis muzik tradisional yang telah dipelajari oleh penulis pada minggu ini. Sebelum kuliah tersebut berlangsung penulis tidak pernah tahu apa itu Makyung namun tidak tidak nafikan pernah mendengar nama itu sebelum ini namun penulis tidak tahu apakah sebenarnya Makyung itu dan bagaimanakah ia dipersembahkan. Kompang pula suatu alat muzik yang sememangnya lazim didengari oleh penulis kerana ia kerap dimainkan semasa majlis perkahwinan dan majlis-majlis rasmi namun penulis tidak pernah berkesempatan untuk bermain alat muzik tersebut. Harapan penulis agar pada masa akan datang penulis diberikan peluang untuk menonton persembahan Makyung secara ‘live’ dan berharap berpeluang untuk belajar bermain kompang secara lebih mendalam kerana penulis mendapati ia mempunyia rentak yang sungguh menarik untuk didengari.
Menurut Sejarah, Mak yung yang merupakan persembahan daripada kelompok seni lakon utama yang berasal daripada Kerajaan Pattani yang telah di bawa masuk ke Tanah Melayu seperti di Kelantan dan Kedah, namun pengaruhnya dilihat lebih kuat dan lebih banyak di mainkan di negeri Cik Siti Wan Kembang berbandaing di negeri Kedah. Mak yung merupakan persembahan seni lakon utama yang menggabungkan dialog, tarian, nyanyian dan alat muzik untuk menceritakan sesuatu lagenda dan mitos. Pada masa dahulu pelakon yang terlibat dalam persembahan Mak yung terdiri daripada lelaki dan perempuan namun selepas abad ke-20 kesemua pelakon dalam persembahan tersebut dimainkan oleh pelakon wanita. Selain daripada itu persembahan Makyung juga tidak terhad untuk persembahan di istana sahaja namun ia juga merupakan satu persembahan yang dimainkan oleh rakyat untuk tontonan rakyat. Disamping itu,selain daripada untuk persembahan huburan Mak yung kebiasaannya dipersembahkan untuk tujuan menyembuhkan penyakit dalam persembahan khusus yang dipanggil ‘main puteri’.
Terdapat beberapa mode utama yang dapat dikenalpasti di dalam persembahan Makyung antaranya ialah mode mengadapa rebab. Mode mengadap rebab bermaksud kesemua pelakon akan memberikan penghormatan kepada alat muzik utama persembahan ini iaitu alat muzik rebab. Mode lagu ela pula akan dimainkan apabila sesuatu berita atau cerita akan disampaikan oleh para pelakonnya. Bagi membangkitkan sesuatu perasaan halus pula , para pemain muzik persembahan Makyung akan memainkan lagu mengulit raja nak tidur, pembangkitan perasaan halus dilihat penting agar para penonton dapat menghayati dan memahami jalan cerita tersebut secara lebih mendalam. Mode sang atau penyudah pula akan dimainkan apabila persembahan tersebut telah sampai ke kemuncaknya.
Terdapat tiga alat muzik utama yang terdapat di dalam persembahan muzik Makyung antaranya ialah Rebab, tetawak dan gendang. Rebab merupakan alat muzik utama Makyung yang berasal daripada keluarga kordofon namun ia bersifat ‘fretless’. Rebab diperbuat daripada kulit perut lembu dan dibahagaian tengahnya akan diletakkan ‘susu’ iaitu alat yang diperbuat daripada lilin lebah yang bertujuan untuk menyerap bunyi agar bunyi yang dihasilkan tidak terlalu kuat ataupun nyaring dan alatan ini akan digesek menggunakan tali nyilon. Bentuk dan struktur lagu-lagu Makyung ditentukan dalam sisitem gongan. Ia bermaskud apabila gong akan dipalu apabila sesuatu pusingan muzik itu habis dimainkan. Persembahan Makyung juga menggunakan irama empat timbre iaitu cak ting bagi gendang anak, dan irama pak duh bagi gendnag ibu. Kedua-dua irama itu akan dimainkan secara interlocking atau meningkah antara satu sama lain.
Kompang pula merupakan alat muzik yang berasal daripada tanah arab atau timur tengah. Ia telah di bawa masuk ke tanah Melayu oleh pedagang arab pada abad ke tiga masihi. Kompang biasanya popular dalam kalangan masyarakat Melayu dan selalu dimainkan apabila terdapat majlis-majlis rasmi, majlis perkahwinan dan majlis berkhatan. Kompang biasanya digunakan untuk mengiringi persembahan vocal seperti nasyid dan marhaban disamping menjadi alat muzik tambahan bagi mengiringi kumpulan okestra muzik.
Peralatan dan alat muzik utama dalam persembahan kompang adalah kompang itu sendiri, ia diperbuat daripada kulit kambing betina pada bahagian tengahnya manakala pada bahagian tepinya pula diperbuat daripada kayu nangka. Teradapt tiga pukulan utama bagi menghasilkan bunyi kompang secara harmoni antaranya ialah pukulan melalu iaitu pukulan asas atau pukulan yang paling mudah, pukulan menyilang pula akan memainkan rentak silihan atau up beat kepada pukulan melalu. Sementara pukulan menyilang pula adalah pukulan yang menjadi penghias rentak yang dimainkan antara kumpulan Melalu dan Menyilang. Dari segi irama pula, kompang mempunyai tiga irama utama iaitu irama inang asas, masri dan irama asli asas. Sistem tuning kompang juga dilihat sangat penting agar bunyi dan ton yang dihasilkan sentiasa tinggi dan bagi memastikan agar ton bunyi kompang sentiasa berada pada tahap terbaik sedak akan digunakan untuk menegangkan permukaan kompang tersebut.
Kesimpulannya, pembelajaran minggu ke enam telah membawa banyak pengalaman baru kepada penulis terutama sekali apabila diberikan peluang bersama rakan sekuliah yang lain untuk merasai pengalaman bermain kompang. Dalam sesi demonstrasi tersebut, penulis dan rakan-rakan telah diajar bagaimana untuk menghasilkan pukulan masri, inang dan pukulan untuk berarak. Walaupun tangan sedikit pedih kerana terpaksa memukul sekuat hati untuk menghasilkan bunyi yang kuat namun kepuasan dan pengalaman manis tersebut telah menutupi segala kesakitan yang ditanggung.
SOAL SELIDIK PENDEKATAN P&P PENSYARAH SMP2252
-
Salam sejahtera. Terima kasih kerana sudi memberikan kerjasama untuk
mengisi soal selidik ini. Ianya mengandungi 8 soalan pilihan dan 4 soalan
terbuka. B...
JURNAL REFLEKSI KESELURUHAN
-
Assalammualaikum dan selamat sejahtera kepada semua. Setelah 14 minggu
dalam tempoh kuliah, akhirnya kelas SMP2252 Muzik Tradisional Malaysia
berakhir deng...
Jurnal Refleksi: Minggu ke 14
-
Assalamualaikum w.b.t dan Selamat Sejahtera
Salam diucapkan kepada semua rakan-rakan dan kepada pensyarah kita En.
Amran. Ini merupakan jurnal terakhir da...
Jurnal Refleksi: Minggu ke 14
-
Salam diucapkan kepada semua rakan-rakan dan kepada pensyarah kita En.
Amran. Ini merupakan jurnal terakhir dan menandakan berakhirnya kuliah pada
minggu k...
Jurnal Refleksi : Minggu 14
-
Refleksi pada minggu ini merupakan refleksi minggu yang terakhir bagi kelas
SMP 2252. Terdapat banyak perkara baru yang diperoleh selama 14 minggu
menye...
MINGGU 14:JURNAL REFLEKSI
-
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua terutama pensyarah kita,
En. Amran Aris. Pejam celik pejam celik, rupanya sudah sampai minggu ke-14
dan mi...
MINGGU 14 :JURNAL REFLEKSI
-
Assalamualaikum kepada pensyarah dan kawan-kawan semua. Minggu ini
merupakan mingg yang terakhir kita belajar berkenaan dengan muzik
tradisional. pada ming...
Reflesksi Keseluruhan
-
Sudah 14 minggu bersama dalam mengikuti kuliah muzik tradisional. Pelbagai
reaksi dan gelagat melalui pembelaran kursus ini. Pembelajaran dalam
kuliah-kuli...
JURNAL REFLEKSI
-
Bunyi adalah penting dalam mencipta sesuatu irama di dalam muzik. Dengan
menyusun bunyi yang betul maka akan terbinanya muzik itu. Bunyi yang
terhasil ada...
BIODATA
-
NAMA : MOHAMAD KHAZIL BIN WASLI
NO.MATRIK : D20072031485
PROGRAM : PENGAJIAN MALAYSIA DENGAN PENDIDIKAN
KUMPULAN : A
SEMESTER : 6
SUBJEK : SMP2252-MALAYSIAN...
Minggu 14: Jurnal Refleksi
-
*Salam Warisan...Salam Permai Bumi Tuhan...*Jurnal Refleksi pada minggu
terakhir ini adalah berkaitan tajuk kuliah yang disampaikan oleh pensyarah
iaitu...
JURNAL MINGGU KE-14
-
Tarian singa, pada minggu ke 14 vkita telah diajar mengenai tarian singa
dalam budaya masyarakat cina, dalam masyarakat cina tarian cina selalunya
dimainka...
refleksi jurnal : minggu ke 14
-
Salam Lembaran minggu ke 14
Di kuliah ini kami ditunjuk dan dipersembahkan berkaitan suatu kesenian
yang berkisarkan tentang tarian singa.Tarian ini adalah...
MINGGU 14: REFLEKSI KESELURUHAN
-
Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada pensyarah En Amran dan
rakan-rakan sekalian. Sedar tidak sedar kita sudah sampai ke akhir kuliah
Mu...
Minggu 13 : Jurnal Refleksi
-
Salam Sejahtera kepada semua warga SMP 2252. Jurnal refleksi ini merupakan
jurnal yang terakhir untuk kursus ini. Dalam minggu yang terakhir ini,
tajuk yan...
MINGGU 14 REFLEKSI JURNAL
-
Assalamualaikum w.t.b…
Sampai sudah kita di penghujung kuliah. Walaupun terpancar rasa gembira
pada wajah pelajar SMP2252 tetapi perasaan sedih tidak dapa...
MINGGU 14 : JURNAL REFLEKSI
-
Sedar atau tidak kita sudah sampai ke minggu ke 14, ini bermakna ini adalah
minggu terakhir dan selepas ini, kami semua akan menduduki perperiksaan
akhir. ...
JURNAL REFLEKSI: MINGGU KE TIGA BELAS
-
Salam Sejahtera..
Subjek muzik tradisional Malaysia merupakan satu subjek yang memberikan
banyak pengetahuan tentang bidang muzik tradisional. Disamping pe...
MINGGU 13 ;JURNAL REFLEKSI
-
Assalammualaikum dan salam perpisahan buat rakan-rakan blog...
Bertemu kembali kita di dalam refleksi jurnal minggu ketiga belas dan
ternyata minggu ini m...
JURNAL REFLEKSI KE-14
-
Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia..
Sedar atau tidak kita telah sampai ke penghujung minggu iaitu minggu ke-14
di semester ini. Pada minggu ke-14, kulia...
MINGGU 14 : JURNAL REFLEKSI
-
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Refleksi pada minggu ini merupakan refleksi minggu terakhir yang mengajak
saya untuk mengulas mengenai keseluruhan ta...
JURNAL REFLEKSI : MINGGU 14
-
Salam satu Malaysia semua...
Sesi pembelajaran sudah sampai ke penghujungnya, rasa seperti kuliah baru
saja bermula...Apa pun kuliah tetap berjalan seperti...
JURNAL REFLEKSI : MINGGU 13
-
Salam 1 Malaysia..Sedar tak sedar kita sudah masuk ke minggu terakhir pada
semester ini. Kita telah berjaya menghabiskan kursus SMP2252 ini. Selama 14
ming...
Minggu 13: Jurnal Refleksi Keseluruhan
-
Assalamualaikum w.b.t
Kuliah terakhir pada minggu tersebut adalah mengenai tarian Singa. Tarian
ini sangat comel bagi saya kerana kostum singa yang digunak...
Minggu 13: Jurnal Refleksi
-
Selamat sejahtera......
Sedar tak sedar kita sudah masuk ke minggu terakhir pada semester ini. Kita
telah berjaya menghabiskan kursus SMP2252 ini. Selama ...
JURNAL REFLEKSI : MINGGU 13
-
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada rakan-rakan seperjuangan dan
pensyarah yang disayangi.Pada minggu ini merupakan minggu yang terakhir
kuliah bagi...
Jurnal Refleksi : minggu 13
-
salam... minggu ini merupakan minggu terakhir sesi pembelajaran pada
semester ini. terlalu pantas masa berlalu. saya berasa sangat
seronokksejaki kerana da...
MINGGU 14 : JURNAL REFLEKSI
-
Salam satu Malaysia semua...
Sesi pembelajaran sudah sampai ke penghujungnya, rasa seperti kuliah baru
saja bermula...Apa pun kuliah tetap berjalan seper...
MINGGU 14: REFLEKSI KESELURUHAN
-
Assalamualaikum wbt
Setelah 14 minggu menghadapi kuliah muzik tradisional ini akhirnya
sampailah di penghujung kuliah. Walaupun ada diantara kelas saya yan...
Jurnal Refleksi Minggu Ke 14
-
Pada minggu ini saya berasa sedih sekali kerana ini adalah kuliah terakhir
kami bersama En amran. Pada pandangan saya kelas ini memerikan informasi
yang ba...
JURNAL REFLEKSI : MINGGU 14
-
Assalamualaikum w.b.t dan Selamat Sejahtera kepada semua..
Di hari terakhir kuliah kami..saya rasa saya bakal rindu akan setiap
kenangan dan pembentangan d...
Minggu 14 : Jurnal Refleksi
-
Assalamualaikum w.b.t.
Kesedihan pasti menyelubungi setiap sanubari rakan-rakan semua termasuklah
saya kerana pada minggu ini merupakan kuliah yang terakhi...
0 comments:
Post a Comment