Sunday, August 1, 2010

MINGGU 3 : REFLEKSI JURNAL




Setelah selesai mengikuti kuliah minggu ketiga, semakin banyak input tentang muzik terdisional yang dapat diutip oleh penulis. Antara perkara utama yang dibincangkan dalam kuliah tersebut adalah berkaitan dengan kaedah klasifikasi muzik terdisional Malaysia, kategori muzik tradisional Malaysia dan cirri-ciri muzik tradisional Malaysia. Jika sebelum ini penulis tidak mengetahui langsung tentang kategori-kategori muzik yang terdapat di dalam muzik tradisional dan bagaimana ia diklasifikasikan mengikut cirri-ciri tertentu. Selain daripada itu, sebelum ini penulis hanya berpendapat bahawa muzik tradisional dicirikan melalui alatan muzik yang digunakan yang lebih kepada alatan muzik bukan moden seperti gamelan, gong, dan seruling.


Namun selepas kuliah ketiga berlangsung kefahaman penulis terhadap muzik tradisional dapat diperkaya lagi dengan pelbagai maklumat seperti perspektif adaptasi dan idiosinkretik yang diaplikaiskan dalam musik tradisional. Mengikut pemahaman penulis kesemua muzik tradisional yang terdapat di Malaysia dimainkan melalui dua pendekatan antaranya ialah melalui penysuaian dan pengekalan cirri-ciri asal yang terdapat dalam muzik tersebut yang dikenali sebagai idiosinkretik. Aplikasi penyesuaian merujuk kepada muzik tradisional yang dibawa daripada luar dan dimainkan di Malaysia mengikut kesesuaian budaya dan cara hidup masyarakat tempatan contohnya muzik ghazal yang terdapat di India dan Arab kelihatan amat berbeza daripda apa yang terdapat di Malaysia walaupun ia masih mengekal cirri-ciri muzik tersebut namun ia telah dilakukan beberapa pengubahsuaian bersesuaian dengan selera tempatan.


Dari segi kategori alatan muzik pula, muzik tradisional telah dibahagiakan kepada beberapa bahagian utama iaitu muzik India ,Cina dan Barat. Ketiga-tiga kategori alat muzik tersebut mempunyai cirri-ciri tertentu dan sisitem penyusunan yang tersendiri. Bagi kategori muzik barat pula, ia dibahagikan lagi kepada komponen-komponen kecil mengikut kategori seperti perkusi yang memerlukan pemain mengetuk atau memalu alatan tersebut.Bagi kategori muzik bertali pula ia melibatkan instrument daripada keluarga kordofon seperti gitar dan biola. Kategori muzik tiupan pula melibatkan alat muzik daripada keluarga aerofon.

Ciri utama muzik terdisional Melayu sebenarnya hasil gabungan daripada muzik untuk golongan kerabat diraja dan juga muzik yang dimainkan oleh masyarakat bawahan. Hasil daripada gabungan kedua-dua budaya muzik tersebut maka wujudlah beberapa ciri-ciri dan kategori muzik tradisional Malaysia seperti dramatari seperti Mak Yung yang memperlihatkan gabungan tarian, lakonan dan alat muzik dalam persembahannya. Terdapat juga kategori dramatari yang hanya menggabungkan tarian dan permainan alat muzik dalam persembahannya yang dikenali sebagai muzik bentuk tarian utama yang lebih banyak menyampaikan sesuatu mesej berdasarkan gerakan dan bahasa tubuh.


Kesimpulannya, kuliah muzik tradisional kelihatan semakin menarik dari minggu ke minggu kerana ia menggupas lebih banyak rahsia dan ilmu yang tidak pernah diketahui oleh penulis sebelum ini. Selain daripada itu, penulis berpendapat bahawa ilmu berkaitan dengan muzik tradisional ini bukan sahaja boleh diperolehi daripada kuliah dan pembacaan malah ia juga boleh ’diddekati’ secara mendalam melalui saluran elektronik yang menggunakan teknologi canggih seperti internet kerana ia menyediakan pelbagai maklumat tambahan yang amat menarik untuk diterokai dan dihayati.











1 comments:

SMP2252 UMAIRAH on August 1, 2010 at 6:49 AM said...

Assalamualaikum wbt..

Benar kata kamu, kuliah muzik tradisional memang semakin menarik dari minggu ke minggu kerana kita dapat mengetahui lebih mendalam apa itu muzik tradisional tidak kira samada dari segi alatan struktur, kaedah mahupun cirinya yang kita sendiri tidak pernah tahu.

Wa'salam..

:)

Post a Comment

 

BLOG PELAJAR KUMPULAN A

BLOG PELAJAR KUMPULAN B

BLOG PELAJAR KUMPULAN C

SMP 2252 NORZIANNIE Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template